Blog millersailing

Blog millersailing

Blog om seiling

Løst og fast om seiling og båtliv

Ny båt eller?

Forberedelser/planerPosted by Erik Braadland Mon, February 18, 2019 20:55:33
Det gikk vel omtrent 2 måneder fra vi solgte båten Ariel, til jeg en dag ved middagsbordet sier lavt " Jeg savner seillivet jeg"
"Jeg også" lød det mellom koteletter og surkål på andre siden av bordet.
Ja ja, så var det ikke nok å ha aluminiumsbåt som fiser over vannet i 40 knop
Da blir det finn.no igjen.

Så en dag kommer båten. En Najad utebfor Bergen. Langkjølet og fin. Avtalen er å se på den i løpet av helga. Fredag ringer fordømrade me selgeren og sier at båten er solgt. Grrrrrrr. I ren desparasjon drar vi til Moss for å se på en nesten maken, med unntak av vedlikeholdet og tilstand. Sjelden har jeg sett en så "nedsarva" båt. Madammen ble kvalm av diesellukta i salongen. Mye jobb, så hadde det blitt båt av den, men løse rekkestøtter tilsier at det blir for mye.
Ny leting, Bavaria, Hanse, CR, valgene er mange.
Hva det blir får tiden vise.

  • Comments(0)//blog.millersailing.no/#post24

Defekt radar?

TekniskPosted by Erik Braadland Fri, November 24, 2017 19:19:36
Og der sluttet radaren å virke. Helsike, hva gjør vi nå? Ja ja, det var dagslys og sikt på over neste blåne, så til og med jeg burde klare å komme til land uten radar. Bra det ikke skjedde i tykk tåke eller ei mørk natt midt i skipsleia. Når slike ting oppstår går mitt hode direkte i "verstefall" modus. Det vil si, jeg regner med at det er den komponenten som sitter vanskeligst til, som har røket. I dette tilfellet, selve radaren høyt oppe i masta. Et kjapt søk på ettet anbefaler å bruker svenskeknappen.
Skal aldri mere si et vondt ord om svensker - det virket :-)

  • Comments(0)//blog.millersailing.no/#post23

Sommerferien 2017

TurerPosted by Erik Braadland Fri, August 18, 2017 19:17:34
Planen var å dra til Ryfylke for der nede var klimaet meget tiltalende. Vi hadde gledet oss som unger til jul, siden februar. Fyllte opp skuta med vått og tørt og la i vei. Seiling utover mot Agdenes, litt forbi står vindexen der den pleoer, midt i mot. Etter noen timers stamping legger vi oss på Hellandsjøen. En dag går og vinden har ikke skiftet retning eller løyet. Vi tar en ny natt her. Dagen etter ser det bedre ut, noe som viser seg å være feil. Vi stamper oss videre. Allerede nå er vi på etterskudd for å komme til Stavanger. Vi besøker diverse havner og bestemmer oss for å snu i Haugesund. Gubben på Røyksund mek verksted må trå hjelpende til og tette sjøvannspumpe. Den holder helt til vi passerer Trondjem på tur inn etter endt tur. Mange nye og noen gamle havner ble besøkt. Ei natt på svai er mindre enn vi ønsker, men det kommer flere muligheter

  • Comments(0)//blog.millersailing.no/#post22

Lapping av gammel Zodiac

TekniskPosted by Erik Braadland Fri, August 18, 2017 19:08:10
Kjøpte en nesten ubrukt Zodiac som min bror og familie såvidt hadde brukt. Båten er fra 1994, men like pen å se på som da den var ny. Limingene hadde derimot ikke satt pris på tidens tann og dermed lekker den som en sil. Etter å ha prøvd diverse limtyper endte jeg opp med å kjøpe lim som er spesielt laget for dette formålet. Biltemas mest solide presenning gjør nytte som bot. Så står det igjen å se om dette holder vann da. Ser lovende ut faktisk. Kaldvulk og vanlig kontaktlim nytter ikke, bare spør meg.

  • Comments(0)//blog.millersailing.no/#post21

Hjemmelaget juksehjul

TekniskPosted by Erik Braadland Sat, April 08, 2017 19:14:36
Nød lærer naken kvinne å spinne. Vel, naken er jeg kun i badekaret, men kreativiteten får et blaff innimellom. Juksehjul koster 2.5 k på shoppen, og jeg tenkte at det går kanskje an å lage et selv. To rustfrie talkerkner og en skroggjennomføring til 50 kr på Biltema pluss litt fra hylla, og vips der var hjulet. Nå mangler jeg kun litt rustfritt flattjern som skal bøyes til feste. Hvordan det funker får vi se, men i verste fall er det 100 kr ut av vinduet, og det er moroa ved å lage noe verd. En kommode til dattra har nå kun tre stetter, det fjerde er i bruk som sveiv og låseanordning på hjulet.






  • Comments(0)//blog.millersailing.no/#post20

Abstinensen melder seg.

Forberedelser/planerPosted by Erik Braadland Thu, March 02, 2017 00:00:47
Nå er det altfor lenge siden vi har kjent vinden i skallen. (Lite hår er grunnen). Seilvideoer i ca 3 timer daglig hjelper ikke. Heller ikke å lese Seilas hjelper på skjelvingene. Har bestilt og fått ekstern alarm til plotteren. Den skal monteres til helga. Alarmen for Ais og radar er altfor lav i lydstyrke, derfor denne investeringen. Samtidig skal ny Dab-radio på plass. Gleder meg til om en 14 dager -3ukers tid. Da måååå vi utpå.


  • Comments(0)//blog.millersailing.no/#post19

Æingelsk purke mæ någgå attåt.

Mat i båtPosted by Erik Braadland Fri, July 15, 2016 21:49:32
Purka trenger strengt tatt ikke være fra Shetland eller omegn. Norsk og Kasakstansk går også fint.

Kok pottet
stek koteletter med salt og pepper.
tomater og sukkereter elle bønner stekes og krydres med salt og provence-krydder.
surkål attåt.

Hælvettagodt.

  • Comments(2)//blog.millersailing.no/#post18

Stavanger -Trondheim

TurerPosted by Erik Braadland Fri, July 15, 2016 21:44:37
For at ikke Shetlandturen skal vare for lenge deler jeg opp og starter ny post her.
I går kveld under rekeaften begynte jeg å tvile på min egen hygiene. Vil påstå at min nese er litt fintfølende, og da vi satte oss til bords for å nyte rekene, kom en ugunstig odør sigende. Jeg luktet på mine to damer, kun eaudecologne og andre godsaker var å sniffe. Nei det måtte være fra meg. Karin foreslo at den gamle sauskiten fra Shetland muligens var synderen. Sauskit begynner ikke å lukte etter ei uke, og det fikk jeg bekreftet ved å ta en rask lukteprøve av leggen på buksa, som inneholdt spor av eksrement fra en ullbefengt skapning. Nei det måtte være enten t-skjorta eller genser. Sniff sniff, men for sikkerhets skyld byttet jeg. Like ille, æææsj. Jeg gikk så langt som å dusje og bytte underbenklær. Like ille, fy dæven for en møkksabb jeg må være, det lukter sikkert av skinnet. Merkelig for jeg har slett ikke vært urenslig, i forhold til mange andre i verden.
Kan lukten komme fra en annen synder, jeg løfter lokket av et lasterom der det ligger søppel og en pose med innhold fra opprensking av propell/ror. Oi, der var sybderen. Krabbeteinerester og tau stinka.
Problem solved.

Frokost uten melk er trist, men i dag måtte vi (Hege og jeg). Etter mat ble det en tur på bua, handlet litt og kjøpte nypoteter og cherrytomater fra Finnøy ute i fri luft.
La fra kai og dro opp seil umiddelbart. Kurs mot Sjernarøyene for så å krysse mot havet. Klarte å holde høyde og vi seilte i sol og frisk bris i 6-7 knop. Krysset noen ganger før vi startet motoren og dro på østsiden av Bokn. Over på vestsida og smøg oss inn i Kopervik. Fikk help av en no-sober seiler ved tillegging til flytebrygga. Etter ei stund lages det mat og vi koser oss med røvvvvin og æingelsk purke, Finnøynypotet og cherrytomat. Ætan. Så kommer det flere naboer som gir tips om fine plasser rundt her. Havholmen, Vesterøyene og Østerøyene. Feøya....osv. Pratesjuk koselig ung mann.

Og her sitter vi da, og vansmektes, i god temp, svak musikk på radioen, litt rødt i glasset, en smule solbrent, noen nydusja, melkesjokolda på bordet, andektige og jævlige....livet er fælt for oss sjømenn.

Lørdag den 16.7.16 Endelig båtfrokost. Egg og bacon. Så en spasertur i Kopervik for å telle frisørsalonger....primærnæring her. Gav opp å telle, maaange gitt. Betalte for kaiplass og en liten tur i gågata. Handla litt bøker og gikk til båten. Blir vel neppe seiling i dag, sier skipperen. Så feil kan man ta. Kun forseil til Haugesund, litt brødskive, så opp med storen på 1. rev. Huiiii hvor det går. Rett før Bloksen har vi den ultimate vind. Logger 7 knop og det blir bedre. Bikker 8,5 på det beste. Vurderer å dra direkte til Bømlo/Stord, men planen var Espevær og med så god fart er det fort gjort å dra dit. For en plass!! Møter en fyr i båt da vi er på vei inn i det trange sundet. Du kan ligge på den grønne brygga, roper han. Vi legger oss der. Setter gummibåten på vannet og kjører sundet med den. På yttersida ligger det gjestehavn. En kort tur innom bua og kjøper burgere Flytter til gjestehavn og kobler til strøm. Burgere til kveldsmat. Under en kalesje som virkelig får testa om den er tett. Vestlandsregn deluxe. Og det varer ja, lenge. Til slutt blir Hege utålmodig og river ned seg Karin ut på tur. Og jeg??? Øhhhhh....forts.


Du lurer nå? På om jeg gikk ut? Joda kledde på meg godt, og gikk ut i regnet. Rusla bortover idylliske stier, forbi hus og fine hager, forbi 5444-restauranten der ei blond berte var ute og tok en røyk, en totempel og fant igen damerne borti "sentrum".
Så bar det ut på leting etter ufo'er. En fin tursti, litt lang, men det er sikkert fordi vi var ukjente i terrenget. Kom til sletta med ufo-ringen....først påkalte Hege de utenomjordiske uten hell. Så slo de seg sammen og la seg midt i ringen, de to, som mente de var uimotståelige for mr.Mars. Jeg jan sverge jeg hørte et fnys oppe i himmelen, idet jeg så romskipet forsvinne i en helsikes fart utover. Tror jeg kan love at de ikke returenerer.

Tilbake i båten var det blitt kveld og vi køyet etter en rolig stund sammen. De, litt skuffet pga ufo-stuntet og at det ikke var noen respons - jeg litt glad for at jeg fikk begge med meg hjem til båten.

Søndag.
Hallo bloggen!! (Fått beskjed av Hege om at slik skal blogger startes) pluss noe om nervørst sammenbrudd, men det skiter jeg i.
Vanlig båtmorgen, opp å pisse før fugger'n fis, hvile litt til.. og så er det morgen. Egg og bacon, kaffe, ordne skuta til avgang og så drar vi.
Tøffa en snau kabellengde før vi dro opp seil. Langs sørenden av Bømlo, som er lang. Siden opp på østsiden av Bømlo, som er skitlang og blir finere og finere jo lengre nord vi kommer. Litt opp og ned med seil ettersom vind/ikke vind. Stoppet i Bekkjarvik for å fylle diesel. En orginal stod på brygga og konverserte og hjalp til. For en type :-) Herlig. Se ilte videre og vurderte en uthavn, men den ble avslått av kæpt'n.
Så ble det gnakkerføre...i pissregn og dårlig sikt. Litt bruk av radar for å gardere mot overraskelser.
Kveldens havn ble Klokkarvik. Ei havn midt i leia, der vi midt i ankerdrammen blir avbrudt av en innvåner som ikke anbefaler at vi ligger der vi ligger. Bårer fra skipsleia kan bli ekle og hive båten mot brygga. Vi flytter til anbefalt plass. Hyggelig fyr gitt:-)
Etter litt slurpeduring med forrett senker roen seg atter. Du milde for en seilferie ! :-)

ps nattpost:
Dere som ikke har opplevd Hege en sein søndagskveld har jammen gått glipp av noe. Som dere sikkert vet snakker Karin trønderdialekt. Hege har konvertert også nå, etter få dager. Karin ymter frampå om av vi holder på å gå tom for rødvin, polet i Bergen osv. Hege responderer prompte og roper på kav trønder: hoille vi på å tom for røvvin? Æ går å spør dæm som bor hær om dæm ha røvvin æ.
Og hun hopper i land...... Ser er cruiseskip ute i leia og skriker: dokk, indianeran kjæm.
Så tusler de to bortover brygga og snakker seg imelllom om at de ikke må gå for langt. Hainn far kjæm itj å reidde oss i kveill nei, hainn la sæ te å søv.

Mandag
Været i Bergen er regn og atter regn, det er opplest og vedtatt. Været denne morgenen lover noenlunde. I hvertfall opphold. Vi spiser en "ikkebåtfrokost" dvs ikke egg og bacon ( til en forandring). Omelett og røykt ørret går fint som erstatning. Tøffer ut fra havna og heiser genakkeren slik at den skal tørke. Rimelig våt etter gårsdagens siste timer. Lite vind, men vi gjør 3-4 knop, sper på med Yanmar-san når det stilner. Passerer Flesland flyplass og ser et Norwegian fly lande ved åskammen. Under brua ut til Sotra møter vi Stavangefjord og ser Statsråd Lehmkuhl stevne inn mot Bergen. Vi sikter på Strusshamn og glir sakte inn i havna på søken etter ledig kaiplass. Ved Askøy båtsenter, tidligere Viksund båt, er det plass. Virkelig ei koselig havn. Marthe minstedatter kommer blid ned landgangen og vil ha omvisning i skuta. Via et kjøpesenter drar vi hjem til henne og Patrick på middag. Og for en middag!! Nydelig biff med fløtegratinerte poteter til. Desserten venter vi litt med. Belgiske vafler med is og jordbær. Å gud så mett man kan bli.
Begge blir med tilbake til båten. Etter farvel og takksigelser rusler vi en liten tur. Sitter på dekk og ser opp på en himmel som lover godvær også i morgen, selv om Yr.no sier noe annet. Skitt au, Bergen gav oss den fineste dagen værmessig så langt denne ferien. Vi tar det som kommer. I morgen drar vi videre. Alverstraumen gleder jeg meg til å vise de to damene ombord. Håper å komme til Dingja ved innløpet av Sognefjorden i morgen.

Det ovenfor er skrevet mens damene satt å pimpa rød-drikke. Og de fortsatte selv etter at bloggen var skrevet og korrekturlest 12 ganger. Jeg kunne lett ha skrevet like mye som 1.og 2. mosebok og de ville likevel hatt kakling tilgode. Til slutt måtte skipperen morske seg opp no'jævlig før snakketøyet tok kvelden, og spoling av stemmebånd kunne utføres.

Tirsdag.
Været vi hadde i går var borte. Duskregn og tåke møtte søvndrukne og gammelvindrukne øyne. Båtfrokost og off we went. Motor og motor helt til veis ende. Lite vind og trangt farvann innbød ikke til å dra opp noe som helst. Selv i slik tungt vær er Alverstraumen, Radøy og videre nord innbydende og idyllisk. Fonnestraumen er som ei lita elv i vårflom. Litt soennende, og Hege filma. Det kan du se på face. I Skjerjehamn lå Sea-eagle, en liten seilbåt på 142 fot. Innom en kort tur i Eivindvik, men der var det mye båt, så vi dro til det forutbestemte nattelosji.
Der ventet to vennlige vestlendinger og hjalp til med tamper og gode tips om havner. Alden, bl.a.
De dro dit ut i kveld mens vi lager høne og ris.
I morgen skal jeg en tur på Dingja landhandel ig kjøpe superlim, lure på et tynt lag på overleppa til de to Matrøsene, slik at det ikke blir mere nattevåk på en sliten Popeye.

Onsdag
Det var spådd brukbart vær i dag og de traff. Varmt og "godt". Jeg er ikke fan av tropevarme. Båtfrokost på Karin og meg. Hege er pingle og ville ikke ha røykt purkeside i tynne skiver. Skuff.... Gikk en tur på på bua, selv om vi ikke trengte noe. Handla litt Oscar Sylte ananasbrus, den skal vist være himmelsk, pluss pluss. Ringte til Per Gunner Nyheim som har hytte på Dingja, men ikke noe svar. 1881 og nr til Edith, hans kone. Hadde et svare strev med å overbevise henne om at jeg ikke var tlf-selger. Til slutt måtte hun gi tapt, da jeg spurte om hun ikke var gift med Per Gunnar. Ååååja, Erik fra Gausdal ja.... He he. De var ikke på hytta desverre.
Ja ja, vi fikk da sett Dingja, om det ikke ble noen visitt .
Vi tøffa over Sognesjøen og dro opp filler i sundet nordafor. Ca 10 min med genakker før sola tok med seg vinden. Så kom den tilbake når vi nærmet oss norges vestligste punkt.
Bare inn i havna og snudde nesa mot Alden. Der skulle det være ei fin strand. På tur dit sleit vi bort en pilk og null kjøe.
Alden var fin den, men vi turte ikke ankre opp pga usikker ankerbunn. Dro mot Askrova, og fisket litt underveis, fikk sei som vi spiste. ( den gjorde utslag på luftpoduksjonen i magen etter sengetid og Karin skreik ende ut og forsvant). Fersk nykokt sei er verre enn ertesuppe, så det er ikke sikkert noen våkner i morgen tidlig. I såfall er det med træler på smaksløkene.
Vel.....poenget med dagens blogg var å fortelle at vi har hatt et nydelig vær i hele dag, ikke at fesslukta var tykk som graut etter sengetid. Blir lett litt avsporing.
Menyen i kveld var den samme som i går. Høne pluss pluss.
I morgen må vi innom bua med de morsomme åpningstidene. 12.30-13 og 14-16.40.
Treng du noko utan om åpningstida så ta kontakt på tlf 97141779.

Torsdag 21/7
Askrova ligger "vegg i vegg" med Tansøy. Tansøy er ei lita øy faktisk med ca 12 husstander. Ut til Tansøy er det bru, med omvendt prinsipp på åpninga. NO dvs normally open. Skal du over må du senke brua og kjøre/gå over, så hever du brua igjen slik at båtene kommer seg igjennom sundet. Vi tok sjansen og sneik oss over da en syklist kom tilbake. Gikk alle de to veiene til endes og alle vi traff var vennligsinnede...ingen kanibaler såvidt jeg kunne skjønne. En fortalte om at han hadde pause i plenklippinga, var mye i båt og jobba i nordsjøen. En annen drev med malearbeid på verandaen og sa at hvis det ble mye vind kunne vi legge til i ledige bpser i småbåthavna. Habn hadde en HR 31 og hadde ikke turt å dra til Shetland enda. De andre vennligsinnede lå for det meste midt i veien, stirret tomt på oss og reiste seg i det vi passerte. De hadde ullgenser som ikke var strikket.
Bua åpnet 12.30 og ca 10 min før åpningstid kon det folk fra alle kanter, noen i bil, noen gikk og en kom i båt med datter eller kone som passasjer, det smalt stygt ibrygga idet han la til. Han ropte, oi....og bandt fast båten og gikk i land.
Vi handlet noe småtteri. Skulle ha brød og syltetøy og glemte det siste, men husket mye annet vi ikke trengte.
Solen skinte og den lille vinden som var ...var forsvunnet.
Valgets kval, Måløy eller Førde/Bremanger. Regnet og vinden som kom tok valget for oss. Det blir Silda, ei øy like forbi Måløy, i starten på Stadt. Vi seilte Frøyfjorden med kun genoa med toppfart 8 knop. Når vi nærmer oss Måløy kommer sola og det er atter sommer. Lite vind. Vi drar rett forbi polet i Måløy og sikter på Silda. Innom ei havn som reklamerer med gjestehavn. Kartet viser 3 meters dybde, men folkene på kaien sier stopp. Vi bakker ut og drar til den ofisielle gjestehavna. Koser oss litt i sola før det blir selvfisket lyr i karrigryte til middag. Da vi er ferdige med mat kommer ei skøyte inn i havna. De skal også ligge her, men træler litt med å treffe brygga. Jeg hopper på brygga og gir en hjelpende hånd. Det går bra og de kan fortelle at de kommer rundt Stadten nå, litt gammelsjø og endel "fersk". Flere båter hadde gitt opp. Fortrinnsvis snekker.

Nå er damene på ekskrursjon på øya og HRS er varslet. Regner med at det må ettersøk til. Orienteringssans som en lecastein duger ikke, selv om det er merket med rundtur 1,5 km. ;-) De fikk i allefall beskjed om at Ariel går i morgen kl 11, så får vi se.

Fredag 22/7
Jaggu kom de hjem igjen i går.
Natten forløp uten videre dramatikk og vi dro ut i stilla og tungt skydekke. Motor helt til Fosnavåg. Der ble det litt shopping og kjøttkaker til middag. Fikk besøk av to lokale karer som la seg utenpå oss. Noen kraftige regnbyger gjorde at kalesjen kom opp. Tømte 3 flasker med akevitt og gikk til sengs. Så og si edrue alle mann. Hvorfor det mon tro? Kommenter gjerne.

Lørdag 23/7
Fosnavåg til Myklebust Harøy. Seilte ørlitt forbi Runde. Bl.a under brua. Så dovnet vinden og det ble motor til Harøy, Røsokvika. Der var det litt grunt så vi dro til Myklebust. Trivelig havn.

Søndag.
Dagen startet med overskyet mens vi putret mot Finnøy. Hege startet opp, la fra kai og kjørte helt til innkjøringen på Finnøy. Der gikk vi en tur på Håp i havet. Innendørs svømmebasseng/badeland. (Mens sola kom fram ute). Ona var neste stopp, men der var det litt mye båter så vi dro videre til Bjørnsund. Hyggelige karer og ei dame hjalp oss med tampene på kaia. Etter ei stund kom en seiler fra Stavanger og la seg utenpå oss. Finfint vær og vi ville gå en tur til fyret. Bak moloen gikk det makrellstimer, så jeg dro tilbake til båten og hentet stanga. Byttet stang til ei med åpen haspel, mens damerne stod og konverserte tilskuere. Fikk to makrell og tråkka i en vanndam. Søkkvåt på ene foten gitt. Tenkte at jeg burde hatt en til, men fant ut at 2 holder.

En dråpe, fem dråper.....så åpnet himmelen seg i det jeg begynte å dra over kalesjen i båten. Berget Hege's klesvask med er nødskrik.
Damene kom tilbake og skiftet truser (tror jeg) ..alt var vått.
Karin mekket et godt måltid makrell og vi slo ut håret med en Prosecco til maten.o

Mandag.
Å ha båter liggende utenpå seg er som regel hyggelig. Denne kvelden var det ekstra hyggelig. Et par, der gubben rant over av morsomme innlegg lyser opp. Selv om vi ikke var deprimerte og suisidale i utgangspunktet.
Fruen i nabobåten spurte: dere skal vel ikke av gårde kl 6? Nei, den blir fort halv sju, svarte jeg, spøkefullt. Jeg var oppe ved 7-tida, unormalt tidilg. Trøbbel i mølla pga tordenvær. Måtte kontakte Lars Harald Røste og da løser det meste seg. Jeg gav han mitt tlf nr så skulle han kontakte sønnen, som så skulle kontakte ekektriker. Slik var tjenestevei. Jeg trykket på send, og sendte mitt nr, gikk opp på moloen, ventet 3 sekunder og der ringer tlf. Det tok maks 2-3 min før tjenesteveien var til endes. En fryd å ha med slike å gjøre. Etter frokost dro vi til Bud og gikk en liten tur. Derfra til Kristiansund tok ca 4,5 timer for motor. Lufta seilene litt etter Stoplan. Til ingen nytte.

Kristiansund.
Damene skulle handle mat, alene...uten meg....øhhhh....øhhh dettet kunne ta tid. Og det gjorde det. Jeg satt lenge å skuet ut over havna, tok en dusj...vasker opp...og satt lenge og skuet utover havna igjen. Omsider kommer de, Hege med 3 bæreposer. Så Karin, også med 3 bæreposer. Hun hadde det veldig travelt med å komme ombord, går på hodet inn, mens føttene sitter igjen et sted ...ute. Gudskjelov hadde jeg 3 poser å lande på, hvis ikke hadde jeg slått meg stygt, er replikken. Jada, aldri så galt så er det godt for noe, tenker jeg.
Hege lager spaghetti og vi koser oss storveis. Så blir det spasertur for å kjøpe gass til komfyren. 5 cacher er bonusen på turen. Vi sovner omsider inn til støyen fra en motor 20 meter fra oss. (Håper jeg)

Tirsdag 26.7
Været som var meldt kom, i bøtter og spann. Alle omborde, menige som skipper nektet å forlate skuta før den evt sank. Og det gjorde den ikke. Regnet gav seg til slutt og opersajon batteri startet. Forbruksbatteriene holder kun ca 10 timer, selv om kun kjøleskapet brukes, og det er lite ifølge lettmatrøse Midtsian. Hun må opp hver natt å stoppe en alarm for lavt batterinivå. Ca 7 ganger lettere det, enn å få liv i skipperen som ligger og sover. Div telefoner rundt om for å høre på pris og om de har på lager gir ikke særlig utslag. Her må det gåes rundt i byen. Damene får i oppdrag å handle inn mat, slik at vi ikke dør. Jeg går til butikker og undersøker batteribeholdningrn i byen, så Karin får nattero. 2. butikken gir håp, de har to 80 amp Gel-batterier som kan passe. Jeg får lånt ei tralle og rusler tilbake til båten med nye strømkilder. Regner har gitt seg og det er varmt, veldig varmt for de som skal jobbe. Karin blir brukt som etter bokstøtteprinsippet for å holde madrassen vekk fra arbeidsområdet.....kun iført langbukse og bh (pga tempen i båten) Max Mekker vrenger av seg alt unntatt underbenklær og skrur løs de gamle og monterer nye batterier. Tester, kler seg anstendig påny og går og leverer de gamle 70 amp som har gjort sin misjon. Damerne er med for å kontrollere at alt går riktig for seg.
En nabobåt fra Grilsrad ankommer. Den heter Modig og huser bl.a en hyggelig fyr.

Vi fyller 92 liter diesel og masse vann og stevner ut fra havna. Etter llitt diskusjon går ferden mot Grip. Motoren gjør jobben. Etter en sving i havna settes kursen mot yttersiden av Smøla. Jeg tør ikke gå innaskjærs ved den øya. Skikkelig urent farvann. Vi seiler hele veien nesten inn i havna i Dyrnesvågen. Kun en plass ledig og det holder for oss. Gryterett til aftensmat. Liten spasertur og til sengs. Fin dag, med noen unntak.


Onsdag.
Ut fra Dyrnesvågen er det litt viktig at vinden kommer fra riktig retning, og det gjorde den ikke i dag. Motor til vi var forbi de viktigste skjær og staker. Opp med fillene og vindens hjelp skjøv oss til Veidholmen. Trasking først og mat etterpå. Feskbaill i ymse varianter til magen var sprengfull. Snakka litt med innehaver av Vågarbrygga før vi forlot denne sjarmerende havna. En riktig seilbåt fulgte hakk i hel. Trebåt med tremast, Mmonraker tror jeg den heter. Frisk bris midt imot og vi la oss på kryss, først med 2.rev, så kun ett rev og til slutt full seilføring. Vanskelig å få noe fart over 5 knop. For det meste 3-4. Tålmodig hadde vi retning Hitra, selv om Titran var målet. Planen var å krysse innunder land på Hitra og sette kurs mot Titran. Det bygget opp til ei skikkelig skur så vi endret planer og svingte sørover mot Hitra og Kvenvær. Hui som det gikk, 8 knop og litt mye krenging. Løs opp kicken litt sa jeg til Karin. Med fullt trykk i kick er det krefter i sving og det fikk hun smertelig erfare. Da hun løste ut cleaten og hadde hånda surret rundt tampen, smatt hånda i klem på vinsjen. Ikke mye som er like vondt som å få klemskade....au au au. Med ene hånda fast i klem lukket hun cleaten med den andre og fikk løs lanken. En ispose som tilfeldigvis var medbrakt gjorde skaden mindre. Vridning i håndleddet var det som satt lengst i. Blir vel bedre til i morgen.
På et blunkt var vi ved Kvenvær, men vinden stod rett inn sundet og vi dro videre. Ideen om å ligge på svai dukket opp, og med nye batterier burde det la seg gjøre. Vi senket ankeret og dro det fast på god ankerbunn ved Hamnholmen, Helgebostad. Vinden løyet helt og vi fikk både en fin aften og et herlig måltid servert av Hege med Karin som assistent. Kyllingvrap med tilbehør. Prøvde stanga litt og fikk nesten inn to stk. I morgen blir det nesten med rømme og potet til middag.
I morgen er planen å dra til Frøya, Dyrvik.

Torsdag
Ankeralarm, batterialarm. Vekkerklokka vår i dag. Ankervinsjen tok nok mye strøm i går kveld, samtidig så var laderen stilt feil inn, så jeg håper kapasiteten er bedre enn det den viste i natt. Ankeralarmen slo ut fordi vi hadde flytta oss mere enn 36 meter. Vinden hadde snudd i forhold til i går kveld. Ingen fare, vi lå fast i mor Norge.
Turen til Frøya gik over til frøyfjorden og mellom Frøya og Hitra nordover. Litt for seil og litt for motor. Sola kom omtrent likt med oss til Dyrvika.
Karins mor Alfhild kom og kjørte oss på shopping. Innom og sa hei til Ann Lisbeth på Coop elektro.
Så var det "vaffelkak" på Uttian hos Alfhild sammen med Inge Burøy. Han hadde en herlig gave/overraskelse til Karin. Ei fin kaketine med innskripsjon:Karins verktøykasse. Nydelig håndverk og meget fint malt. Sjømotiver såklart.
Til kveldsmat/middag fikk vi deilig spekemat med mye godt tilbehør. Vi rusla tilbake til båten og 3 min etter vi hadde satt oss begynte det å bøtte ned. Flaks :-) Nå brenner parafinlampa, webastoen surrer og vi koser oss med et vinglass mens regnet og radioen kjemper om å lyde høyest. Regnet vinner foreløpig.

Fredag.
Seiling fra Frøya til Agdenes. Der ble vi angrepet av en småfluesverm og måtte spyle båten ved ankomst Hasselvika. Spasertur til Sjursvika og tok en cashe.


Lørdag, siste dag i en fantastisk ferie.
Trondheimsfjorden er ikke akkurat moro å forsere. Rett fra i noen timer, endre kurs og rett fram i noen timer igjen. Seilte litt, men mest motordrift. En av damene hadde shoppingfeber å måtte sporenstreks til kjøpesenter før utslettene kom og feberen steg til farlige høyder. Jeg var sjåfør og så til at alt gikk riktig for seg. Litt junkfood på Burgerking før vi dro. I havna fikk vi kaffebesøk av Ola Midtsian, Karin's far. Han ville høre om turen og se at dattra var like hel.
Så var det vasking av skip og mannskap. Utrolig hvor mye skitt det blir rundt om. På slutten smikka Hege ihop et spaghetti-skott og vi åt oss forderva, i allefall jeg.
...
....
Ut i de sene nattetimer bladde vi litt i bilder fra en fantastisk tur, og mimret litt.

Bilder kommer senere her. Jeg får ikke lastet ut bilder fra Ipad eller tlf der bloggen er forfattet.































  • Comments(3)//blog.millersailing.no/#post17
Next »